Léčba křečových žil (varixů)

Příčiny vzniku varixů

Varixy vznikají, jestliže se v povrchových žilách na nohou přestanou řádně uzavírat jednocestné chlopně a propouštějí krev nazpět. Žíly se tím protáhnou, vyboulí a ztloustnou. Základní příčinou vzniku křečových žil je vrozená menší pevnost cévní stěny, která umožňuje postupné rozšíření až zvlnění žíly. Kromě genetických dispozic vznik onemocnění také ovlivňuje časté sezení nebo stání, nadváha, hormonální vlivy a kombinace zátěžových momentů v těhotenství, po úrazech a zánětech.

Možnosti léčby křečových žil

V léčbě varixů se používá několik terapeutických postupů. Jde jednak o konzervativní léčbu, kdy se kombinuje užívání léků s používáním kompresních punčoch. To ovšem nevede k odstranění křečových žil. Radikálnějším řešením je pak operace křečových žil. Běžné je chirurgické odstranění varixů, a to díky své vysoké účinnosti. V poslední době však bývá nahrazováno méně invazivními a šetrnějšími postupy, jako je například skleroterapie nebo odstranění křečových žil laserem. Vhodnou metodu odstranění varixů doporučí lékař na základě vyšetření pacienta.

Skleroterapie

Sklerotizace varixů je velmi šetrná metoda odstranění křečových žil. Lékaři uzavřou postiženou menší žílu tak, že jí napustí speciální sklerotizační látkou. Poté je dolní končetina stažena kompresní punčochou nebo obinadlem. Uzavřená žíla se po čase vstřebá. Sklerotizaci žil lze použít jako primární léčbu varixů nebo jako doplněk k jiným metodám odstranění křečových žil.

Laserová operace křečových žil

Stále více se prosazuje laserová operace varixů. Provádí se v šetrné a krátkodobé celkové nebo ve speciální místní anestezii. Do poškozené křečové žíly se zavede buď vpichem nebo z maličké kožní ranky laserové vlákno a žíla je v poškozeném úseku uzavřena (zatavena). Vlastní uzávěr žíly laserem trvá jen 2 - 3 minuty v závislosti na délce ošetřovaného žilního úseku. Celý výkon včetně přípravy pacient absolvuje cca za 30 - 40 minut. Celou operaci lékaři provádí pod kontrolou ultrazvukového přístroje. Pomocí barevného ultrazvuku také úplně na začátku operatér určí, zda je tento způsob zákroku pro pacienta vhodný.

Laserová operace křečových žil oproti té klasické mnoho výhod. Jde o velmi šetrný ambulantní zákrok, který nebolí a má jen minimum možných pooperačních komplikací. Pacientům stačí nosit kompresní punčochy jen zhruba 2 týdny, oproti 6 týdnům po běžném chirurgickém zákroku. Pacienti mohou po výkonu prakticky okamžitě chodit, nejsou omezeni při běžných pohybových a pracovních aktivitách, výkon nevyžaduje pracovní neschopnost.