Zmenšení prsou

Zmenšení prsou se provádí v případě, kdy žena považuje své poprsí za příliš objemné. Příliš velká prsa mohou být příčinou i určitých zdravotních potíží, např. bolestí zad.

Jak probíhá zmenšení prsou?

Při redukci prsou se odstraňuje přebytek kůže a také část mléčné žlázy, prsa se vymodelují do vyhovujícího tvaru a velikosti. Současně se může provést zmenšení prsních dvorců.

Všeobecně se doporučuje řešit velikost a tvar prsů operací v době, kdy již žena neplánuje žádné těhotenství, protože v těhotenství a při kojení dochází k objemovým i tvarovým změnám prsů, které mohou negativně ovlivnit operační výsledek. Rovněž je tu i riziko, že jizvy, vzniklé při operaci, mohou způsobit poruchy tvorby mateřského mléka a znemožnit kojení. Operace se provádí v celkové narkóze s hospitalizací.

Pooperační péče po zmenšení prsou

Druhý den po zmenšení prsou lékař odstraní z prsů drény, přes které odtéká z prsu zbytek krevní tekutiny. Po zmenšení a modelaci prsou jsou prsa zpevněna obinadlem. Rány na prsu jsou přelepeny náplastí, která se ponechává 14 dní. Přes náplasti je přiložená sterilní gáza. Pacientka si třetí den po plastice prsou odstraní obinadlo, odlepí gázu a desinfekcí ošetří náplasti na ráně, aniž by je odlepila. Poté se prsy opět překryjí sterilní gázou a chrání elastickou podprsenku bez kostic. Prsy se po zmenšení prsou mohou osprchovat za 4 dny. Po dvou týdnech lékař odstraní gázu z prsu a odlepí i náplasti z rány.

Stehy jsou vstřebávací a není nutné jejich odstranění. Poté je možné prsy osprchovat a za 18 dní od modelace prsou a zmenšení prsou se doporučuje začít s tlakovou masáží jizev. Tlakem prstu na jizvu se působí 30 sekund, poté se prst přesune na jiné místo jizvy. Tyto masáže se po modelaci prsou nebo zmenšení prsou provádějí několikrát denně, vhodné je použití krémů na jizvy. Elastická podprsenka bez kostic se ponechává 4 týdny od zmenšení prsou, poté je možné vyměnit za jakoukoliv podprsenku. Pacientka dodržuje týden klidový režim, poté je možná kancelářská práce. Plná fyzická zátěž se po zmenšení prsou doporučuje až po 4 týdnech.