Vlivem času a působení gravitace dochází k povolování kůže a tvorbě vrásek v obličeji. Jak brzy se tyto změny projeví ovlivňuje řada faktorů. Nežádoucí známky stárnutí lze řešit pomocí vypnutí kůže obličeje, tzv. faceliftingem.

• výsledky faceliftu přetrvají řadu let
  • facelift lze propojit s liposukcí podbradku a úpravou očních víček
  • operaci lze provést v analgosedaci
  • modřiny a otoky přetrvávají několik týdnů
  • jizvy jsou skryté
  • snížená citlivost ve tváři se obnovuje během několika měsíců

Pro koho je facelifting/lifting určený

Facelift je určený pro ženy a muže, u kterých se ve tváři projevují nežádoucí známky stárnutí výrazným poklesem kůže a hromaděním jejího nadbytku ve formě zalamování do vrásek. Věk, kdy tvář začnou narušovat tyto změny, je vysoce individuální. Závisí na typu kůže, genetických předpokladech, životním stylu, vlivu slunečního záření apod. Obecně se dá říci, že první známky stárnutí se začínají projevovat mezi třicátým až padesátým rokem života. V případě potřeby je možné facelifting spojit i s úpravou povadlých očních víček nebo odsátím tuku z podbradku. Předpokladem operace je dobrý zdravotní stav.

Před faceliftem/liftingem

Prvním krokem k faceliftu je konzultace u plastického chirurga. Ten zhodnotí stav kůže, její elasticitu, pokročilost známek stárnutí a doporučí ideální řešení. Protože se zákrok provádí v tzv. analgosedaci – kombinaci místního znecitlivění a nitrožilní anestezie, bude potřeba podstoupit předoperační vyšetření internistou. Lékař by měl být informován o všech užívaných lécích a potravinových doplňcích, které pacient užívá, některé může být nutné před zákrokem vysadit. V případě, že prodělal v posledních třech týdnech před operací jakékoliv infekční onemocnění (byť by se jednalo o banální rýmu či virózu), měl by o tom být lékař informován. Kůže obličeje i hlavy by měla být zdravá.

Průběh faceliftu

Při operaci vede lékař řez ze spánkové vlasaté části hlavy, z přední strany kolem boltce až pod lalůček do rýhy za boltcem. Většinou se současně provede tzv. SMAS lifting, tedy vytažení i hlubších tkání pod kůží. Tento postup vede k lepšímu a trvalejšímu výsledku operace. Operační rána je uzavřena velmi jemným šitím, aby jizva byla co nejméně viditelná, jako sotva znatelná čára. Většina je skryta ve vlasaté části hlavy.

Facelift foto před zákrokem Facelift foto po zákroku
před operací po operaci
Facelift foto před Facelift foto po
před operací po operaci

Pooperační režim

Hospitalizace po faceliftu trvá jeden až dva dny. Druhý den po operaci se provede převaz, a pokud byly zavedeny drény odvádějící přebytečnou tekutinu z rány, odstraní se. Po dobu pěti dnů od operace je třeba ponechat na hlavě obvaz. Následně je možné jej sejmout a umýt si vlasy. V případě bolestivosti je možné užívat analgetika, která lékař doporučil. Po operaci mohou dva až tři týdny přetrvávat otoky a modřiny. Tuto dobu je také nutné vyhýbat se fyzické námaze a nepředklánět se. Stehy jsou většinou vstřebávací, takže není nutné jejich odstranění. Osmnáctý den od zákroku je třeba začít s tlakovými masážemi jizvy. Ty se provádí tak, že bod po bodu vyvineme prstem po dobu třiceti vteřin tlak na jizvu, povolíme a totéž zopakujeme vedle. Takto postupujeme po celé délce jizvy. Masáže je třeba opakovat několikrát denně. Jizvu je nutné několik měsíců pečlivě chránit před slunečním zářením krémem s vysokým UV faktorem.

Facelift foto před Facelift foto po Facelift foto po
před operací po operaci po operaci

Rekonvalescence a návrat k běžným aktivitám

Kancelářskou práci je možné začít po faceliftu provádět již pátý den, nicméně je třeba mít na paměti, že ještě nějakou dobu budou přetrvávat otoky a modřiny, což může být společensky nepříjemné. Fyzicky náročnější činnost lze dělat po třech týdnech.

Možné komplikace

Facelifting je chirurgický zákrok a mohou jej tedy provázet obecné komplikace související s operací, například zvýšené krvácení, infekce v ráně, či nadměrná tvorba jizev. Pokud se objeví v již se jednou hojící oblasti krvácení, zarudnutí, zvýšená bolestivost, nebo horečka, je na místě kontaktovat lékaře, který může účinně předejít rozvoji komplikací.

Pozdějšími a vzácnými komplikacemi po faceliftingu může být snížení či porušení mimiky tváře a rtů a úst. Tyto komplikace vznikají porušením nervového vedení obličejových nervů. Tento problém vyžaduje dlouhodobou speciální rehabilitaci obličejových svalů a podává se podpůrná vitaminová léčba.

Přetrvání výsledku faceliftingu

Výsledek faceliftingu je dlouhodobý a přetrvá řadu let. Operace však nezabrání dalšímu procesu stárnutí, tvorbě nových vrásek a povolování kůže. V případě, že se opět objeví nežádoucí změny, je možné operaci zopakovat.

Z galerie před/po

Facelift foto před/po Facelift foto před/po