Gynekomastie je označení pro zvětšení prsní žlázy u mužů. Může se jednat o drobné zvětšení prsu způsobené nahromaděním tuku v této oblasti, nebo o zbytnění prsní žlázy, která může dosahovat až velikosti ženského prsu. Příčinou gynekomastie bývá hormonální nerovnováha. Problém se řeší buď liposukcí, nebo chirurgickým odstraněním prsní žlázy.

• jde o zvětšenou prsní žlázy u muže vlivem hormonálních změn
  • zůstává jizvička v zevní části prsního dvorce
  • provádí se dle rozsahu v místním, nebo celkovém znecitlivění
  • kompresní vesta se nosí čtyři týdny
  • výsledky jsou trvalé

Pro koho je odstranění gynekomastie určené

Gynekomastie je vhodná pro muže, u kterých došlo vlivem hormonální dysbalance ke zvětšení prsní žlázy. Zákrok vyžaduje dobrý zdravotní stav, zvláště u rozsáhlejší gynekomastie, kdy odstranění zbytnělé prsní žlázy bude vyžadovat celkovou anestezii.

Před odstraněním gynekomastie

V případě zvětšené prsní žlázy lékař při konzultaci zhodnotí problém a navrhne optimální řešení. U malé gynekomastie může postačovat odsátí tukové tkáně v okolí prsní žlázy, u rozsáhlejšího zbytnění se provede její chirurgické odstranění. Podle rozsahu zákroku se operuje v místním, nebo celkovém znecitlivění. Lékař během konzultace seznámí pacienta s průběhem zákroku a poskytne mu informace k pooperačnímu režimu. Veškeré informace pacient obdrží také v písemné podobě, aby se k nim mohl průběžně vracet. V případě nutnosti celkové anestezie bude třeba provést předoperační interní vyšetření. Lékař by měl být informován o všech užívaných lécích i potravinových doplňcích. Některé bude možná třeba před zákrokem vysadit. Pokud pacient prodělal v posledních třech týdnech jakékoliv infekční onemocnění (rýma, viróza apod.), je třeba o tom lékaře informovat. Ten zhodnotí, zda je možné zákrok provést, nebo bude vhodné jej odložit.

Průběh odstranění gynekomastie

V případě malé gynekomastie se provede odsátí tukové tkáně v oblasti prsou. To se většinou provede v místním znecitlivění a postup je obdobný jako u každé jiné liposukce.

U rozsáhlejšího nálezu, kdy je nutné odstranit prsní žlázu, provede lékař za celkové narkózy řez okolo prsního dvorce a vyjme zbytnělou prsní žlázu. Jizva je vedena z vnější strany dvorce a po zhojení bývá málo patrná.

Někdy může rozsáhlá gynekomastie způsobit, že by po vyjmutí prsní žlázy zůstaly v oblasti prsou přebytky povolené kůže. V takovém případě se provede i úprava kožního krytu.

gynekomastie foto před gynekomastie foto po
před operací po operaci

Pooperační režim po odstranění gynekomastie

V případě liposukce v místním znecitlivění není nutná hospitalizace. Pooperační režim je stejný jako u každé jiné liposukce, důraz je kladený na nošení kompresní vesty a nepřetěžování operované oblasti do zhojení.

U chirurgického řešení gynekomastie trvá hospitalizace jeden až dva dny. Pokud jsou zavedeny drény, lékař je druhý den odstraní. Prsa jsou stažena kompresní vestou, která se poprvé sejme třetí den. Následně se odstraní gáza a ponechají se pouze náplasti. Operovaná plocha se ošetří dezinfekcí a opět se přiloží sterilní gáza a kompresivní vesta. Tyto převazy je nutné provádět obden, po dobu dvou týdnů. Do té doby se prsa nesprchují ani jiným způsobem nenamáčí. Teprve potom je možné odstranit i náplasti. Kompresní vestu je nutné nosit po čtyři týdny od operace. V případě bolestivosti je možné užívat analgetika, která lékař doporučí. Od osmnáctého dne se provádějí tlakové masáže jizev. Při nich se bod po bodu jizva stlačuje prstem, vždy po dobu třiceti sekund. Masáže se opakují několikrát denně. Současně je možné použít i změkčující krémy na jizvy a také silikonové proužky, které jsou k dispozici na klinice.

Rekonvalescence a návrat k běžným aktivitám

V případě liposukce prsou je možné vrátit se ke kancelářské práci třetí den po operaci. U chirurgického odstranění prsní žlázy je vhodné s kancelářskou prací začít až po týdnu. Plná fyzická zátěž je možná čtyři týdny od operace.

Možné komplikace

U řešení gynekomastie hrozí obecné chirurgické komplikace, jako je zvýšené krvácení z rány, infekce či nadměrná tvorba jizev. V případě zarudnutí, zvýšené bolestivosti, výtoku tekutiny z operační rány, je vhodné kontaktovat lékaře, který může velmi efektivně vznikající komplikaci řešit.

Přetrvání výsledku

Výsledky odstranění gynekomastie jsou trvalé, v místech odsátí tuku se již znovu tuková tkáň neobjeví. Ve velmi vzácných případech může dojít k opětovnému zvětšení prsní žlázy z ostrůvku, který byl ponechán v oblasti bradavky, problém lze chirurgicky řešit.