Botulotoxin – odstranění vrásek

Přípravek s odvozeným názvem obsahuje látku botulotoxin. Ten vykazuje schopnost zablokovat nervové zakončení ve svalu. Toho využívá řadu let estetická medicína k vyhlazení vrásek.

Co je to botulotoxin

Botulotoxin je látka, kterou produkuje bakterie Clostridium botulinum. Protože tyto bakterie žijí v anaerobním prostředí a mohou se nacházet například v masových konzervách či uzeninách, bývá tato látka označovaná jako klobásový jed. Ten je ve vysoké koncentraci toxický, avšak ve velmi nízké koncentraci našel široké využití v medicíně. V minulosti se totiž ukázalo, že dokáže zablokovat přenos nervového vzruchu na takzvané nervosvalové ploténce. Jednoduše řečeno, umí zajistit, že určitý nerv nemůže ovlivňovat určitý sval. Tento efekt využívá řada medicínských oborů, včetně estetické dermatologie. Existuje několik typů botulotoxinu, v medicínských přípravcích bývá obsažený botulotoxin typu A.

Na které vrásky je botolutoxin vhodný?

Botulotoxin působí tak, že vyřadí z činnosti nervové zakončení napojené na konkrétní sval, který svou pohybovou aktivitou utváří záhyby v kůži, tedy vrásku. Sval se následně uvolní a toto uvolnění se na kůži projeví jako vyhlazení vrásky.

Přípravky s obsahem botulotoxinu se používají především k odstranění mimických vrásek, tj. vodorovných vrásek na čele, uvolní také vrásku nad kořenem nosu nebo vějířky u očních koutků. Aplikací botulotoxinu tak lze dosáhnout velmi pozitivního efektu na změnu nežádoucího výrazu obličeje. Proto tento efekt s oblibou využívají lidé, jejichž tvář působí zamračeným, nevlídným výrazem, aniž by se tak oni sami cítili.

Efektu preparátu s botolutoxinem se tak využívá především k řešení problémů s vráskami v horní polovině obličeje. V případě aplikace do dolní části tváře by došlo k nežádoucímu narušení mimiky a strnulému výrazu.

Anti-aging proměny: Botolutoxin, operace víček, Skinbooster, injekční výplně, zvětšení rtů

Před aplikací přípravku s botulotoxinem

Příprava k aplikaci preparátu s obsahem botulotoxinu není nijak náročná. Nezbytné je lékaře informovat o užívaných lécích a alergiích a sdělit mu, zda ošetření pomocí botulotoxinu postupujete poprvé, nebo se jedná o opakovanou aplikaci. Samozřejmostí je poskytnout informace o případném těhotenství nebo kojení a chronických onemocněních. Lékař by měl také vědět, pokud jste prodělali chorobu zvanou botulismus. V takovém případě u vás totiž nebude ošetření preparátem s obsahem botulotoxinu účinné a doporučí vám jinou metodu.

Kontraindikace aplikace preparátů s botulotoxinem

Preparáty s obsahem botulotoxinu obsahují tento jed v tak malé míře, že nejsou toxické. Přesto mají některé kontraindikace. Jedná se zejména o těhotenství a kojení, alergie na některou z obsažených látek, nervové poruchy či některá onemocnění štítné žlázy. Preparát s obsahem botulotoxinu také nelze aplikovat do míst, kde právě probíhá akutní zánětlivý stav.

Průběh aplikace preparátů s botulotoxinem

Aplikace preparátů s botolutoxinem obvykle nevyžaduje znecitlivění. U velmi senzitivních osob je možné před aplikací použít znecitlivující krém, jehož účinek nastoupí přibližně za půl hodiny.

Lékař po dezinfekci kůže aplikuje botulotoxin velmi tenkou jehličkou přímo k nervovému zakončení konkrétního svalu, který je třeba uvolnit. Ošetření obvykle trvá od pěti do patnácti minut, v závislosti na rozsahu oblastí.

Po aplikaci preparátu s botulotoxinem

Aplikace botulotoxinu není náročná a většina lidí se bezprostředně po zákroku může vrátit ke svým běžným činnostem. Důležité je pouze osm hodin po aplikaci nepředklánět se a neuléhat, případně spát s podloženými zády, aby se aplikovaná látka v tkáni nepřemístila. Týden doporučujeme vynechat solárium, návštěvu kosmetičky a masáže. A samozřejmě ošetřované plochy neškrábat či jinak nedráždit.

Kdy kontaktovat lékaře po aplikaci botulotoxinu?

Aplikace botulotoxinu nepřináší obvykle žádné komplikace. Lékaře je třeba kontaktovat v případě, že se v ošetřované oblasti objeví velké zarudnutí, svědění, případně známky zánětu či další projevy alergie. Někteří lidé mohou dva až tři dny pociťovat lehké chřipkové příznaky, které ale rychle spontánně odezní, a nejsou důvodem k vyhledání lékaře.

Přetrvání výsledku a opětovné aplikace preparátů s botolutoxinem

Efekt první aplikace botulotoxinu přetrvá obvykle tři až čtyři měsíce, při opakovaném podání se může doba účinku stupňovat. Rozhodnete-li se využít aplikace botulotoxinu, je třeba opatrnosti v nadměrném opakování, které způsobuje nepřirozeně strnulý výraz s výrazně omezenou mimikou. S ohledem na tato rizika je vždy třeba pečlivě dbát na doporučení ošetřujícího lékaře, který poskytne objektivní odstup a náhled, a nehledat pokoutná řešení, a nevybírat si lékaře s minimální zkušeností.

Pro dokonalý výsledek odstranění vrásek

Aplikace preparátu s obsahem botulotoxinu může vyřešit řadu problémů a výrazně omladit vaši vizáž. Protože se však tyto přípravky aplikují do horní poloviny obličeje, bývá vhodné ošetření kombinovat s dalšími metodami. Nejčastěji se využívá kombinace injekčních výplní na bázi kyseliny hyaluronové, které se využívají k vyplnění vrásek a zpevnění povadlých kontur ve zbytku tváře. Pro mladistvý vzhled je také vhodné pleti dopřát regenerační kůry jako je mezoterapie, microneedling, skinbooster nebo plazmaterapie.

Preparáty s obsahem botulotoxinu lze také aplikovat s odstupem času k udržení dlouhodobého výsledku chirurgických omlazovacích zákroků, jakým je například facelift.

Guide Book Anti-aging - Přepište svůj věk

Stáhněte si exkluzivní e-book nabitý informacemi o anti-aging zákrocích.

Videa: Anti-aging proměny Perfect Clinic Dermatology

Sada video příběhů našich klientek vás provede miniinvazivními omlazujícími zákroky.