Nadměrné pocení (hyperhidróza) patří k velmi obtěžujícím tělesným příznakům. Může se projevovat jako pocení celého těla nebo jako lokální problém. Efektivním řešením je aplikace botulo. přípravků do postižených oblastí.

Odstranění nadměrného pocení

Typy nadměrného pocení (hyperhidrózy)

Řada lidí trpí nadměrným pocením na určitých částech těla. Nejčastěji se toto pocení projevuje na dlaních, chodidlech, v podpaží, na čele nebo zátylku. Tento problém je nejen subjektivně obtěžující, ale často dotyčného společensky hendikepuje, ať už se jedná o podání upocené ruky, obavy z mokrých kruhů na košili nebo rizika zápachu. Problém nadměrného pocení obvykle není řešitelný pomocí antiperspirantů, většinou se vyskytuje již od dětství nebo puberty a může přetrvávat po celý život.

V případě, že se dotyčný potí celkově, může se jednat o příznak onemocnění a dotyčný by měl podstoupit zdravotní vyšetření. Nadměrné pocení celého těla může značit například chorobu štítné žlázy, cukrovku nebo chronickou infekci. Zvláště noční pocení, které vyžaduje výměnu ložního prádla, bývá varovným příznakem nádorového onemocnění. V některých případech stojí za celkovým pocením užívané léky nebo alkohol.

Proč právě botulo. přípravky k odstranění pocení

Využívají se v řadě medicínských oborů – například neurologii, dermatovenerologii nebo estetické medicíně. Primárně se jedná o tzv. klobásový jed, který produkuje bakterie Clostridium botulinum.

Ve velmi ředěné koncentraci dokáží tyto speciální přípravky zamezit přenosu nervových vzruchů na sval nebo na potní žlázy. Toho využívá medicína k dočasnému omezení nebo úplnému zastavení pocení v konkrétní oblasti těla.

MUDr. Jan Kučera k odstranění nadměrného pocení pomocí botulo. přípravků

• „Nadměrné pocení v podpaží je poměrně častý jev, který nesouvisí s potřebou ochlazovat organismus, ale spíše s neúměrnou reaktivitou nervového systému. Pro pacienty s tímto problémem se jedná o nepříjemný estetický a společenský problém, jehož odstraněním se výrazně zlepší kvalita jejich života. Tělo si dokáže poradit s ochlazováním organismu pocením na jiných částech těla a v případě aplikace zmíněného preparátu se jedná o dávky, které nejsou pro organismus toxické.“

Příprava na ošetření

Vlastní ošetření nadměrného pocení nevyžaduje žádnou zvláštní přípravu. Důležité je informovat lékaře o celkovém zdravotním stavu, zvláště pak o alergiích na léky a další chemické látky, včetně alergie na jód.

Kontraindikace pro řešení hyperhidrózy botulo. přípravkem

Nesmí se aplikovat:

• v době těhotenství a během kojení,
  • při některých neurologických onemocněních,
  • při akutních virózách,
  • při bakteriální infekci,
  • v případě akutního zánětu v ošetřované oblasti.

Lékař by měl být také informován, pokud dotyčný prodělal onemocnění zvané botulismus. V takovém případě totiž ošetření nebude účinné a lékař patrně doporučí jiné řešení problému, například ošetření nadměrného pocení laserem.

Průběh ošetření

Dříve než se přistoupí k ošetření, musí se vymezit přesná oblast, kam se bude přípravek aplikovat. K tomu slouží jodo-škrobový nebo-li Minorův test, který spočívá v tom, že lékař natře na předpokládanou ošetřovanou oblast 1% jodovou tinkturu a následně plochu zasype škrobem. Fialovo-hnědé zbarvení jasně indikuje plochu, kterou je potřeba ošetřit. Je nutné počítat s tím, že tento test může zanechat na těle několik dnů modré stopy.

Vlastní aplikace přípravku je obvykle dobře snášena a nevyžaduje žádné znecitlivění. Výjimkou jsou chodidla či další nadměrně citlivá místa. U nich je ošetření potřeba provést v analgosedaci, při které klient lehce pospává a necítí žádnou bolest.

Po dezinfekci ošetřované oblasti lékař preparát aplikuje velmi tenkými jehličkami ke svalovému zakončení. Vpichy umisťuje v hustotě jeden vpich na 1 cm2. Doba ošetření zabere obvykle několik minut, v závislosti na rozsahu plochy.

Po aplikaci

Odstranění nadměrného pocení nevyžaduje žádný zvláštní režim po zákroku. Po dobu čtyř hodin od aplikace není vhodné se předklánět a uléhat, aby nedošlo v ošetřené tkáni k přemístění preparátu. Minimálně jeden den je nutné se vyvarovat doteků či dokonce škrábání v ošetřované oblasti. Tři dny byste si měli odpustit sport.

Kdy kontaktovat lékaře

Tyto preparáty nemají nežádoucí účinky. Zcela výjimečně se po dobu dvou až tří dnů mohou objevit příznaky podobné chřipce, které samy odezní a není nutné vyhledat kvůli nim lékařskou péči. Odborníka je třeba kontaktovat v případě, že je ošetřovaná oblast zarudlá, velmi svědí a vykazuje známky zánětu nebo infekce. Tyto příznaky se naštěstí vyskytují jen velmi zřídka.

Přetrvání efektu

Efekt přípravku nastupuje v rozmezí dvou až deseti dnů po ošetření. Přetrvání efektu je individuální a prodlužuje se při každém opakování. Nejprve výsledek přetrvá tři až čtyři měsíce, při další aplikaci půl roku a následně je pocení omezené nebo zcela potlačené přibližně sedm až dvanáct měsíců. I když výsledek není trvalý, postiženým ošetření přináší značnou úlevu v osobním i společenském životě. Aplikaci preparátu lze kdykoliv bez obav zopakovat.

Pro dokonalý výsledek

Ačkoliv omezení nadměrného pocení botulo. přípravkem přináší řadu výhod, některé pacienty omezuje nutnost ošetření minimálně jednou za rok opakovat. Medicína jako alternativu nabízí odstranění nadměrného pocení laserem. Při této metodě dochází k trvalé redukci potních žlázek v dané oblasti. Metoda přitom neomezuje celkové pocení těla, které je důležité pro regulaci tělesné teploty.

Guide Book Anti-aging – Přepište svůj věk