BOTOLUTOXIN - odstranění nadměrného pocení

Nadměrné pocení (hyperhidróza) patří k velmi obtěžujícím tělesným příznakům. Může se projevovat jako pocení celého těla nebo jako lokální problém. Efektivním řešením je aplikace botulotoxinu typu A do postižených oblastí.

Typy nadměrného pocení (hyperhidrózy)

Řada lidí trpí nadměrným pocením na určitých částech těla. Nejčastěji se toto pocení projevuje na dlaních, chodidlech, v podpaží, na čele nebo zátylku. Tento problém je nejen subjektivně obtěžující, ale často dotyčného společensky hendikepuje, ať už se jedná o podání upocené ruky, obavy z mokrých kruhů na košili nebo rizika zápachu. Problém nadměrného pocení obvykle není řešitelný pomocí antiperspirantů, většinou se vyskytuje již od dětství nebo puberty a může přetrvávat po celý život.

V případě, že se dotyčný potí celkově, může se jednat o příznak onemocnění a dotyčný by měl podstoupit zdravotní vyšetření. Nadměrné pocení celého těla může značit například chorobu štítné žlázy, cukrovku nebo chronickou infekci. Zvláště noční pocení, které vyžaduje výměnu ložního prádla, bývá varovným příznakem nádorového onemocnění. V některých případech stojí za celkovým pocením užívané léky nebo alkohol.

Co je to botulotoxin

Botulotoxin typu A je látka, která se užívá v řadě medicínských oborů – například neurologii, dermatovenerologii nebo estetické medicíně. Primárně se jedná o tzv. klobásový jed, který produkuje bakterie Clostridium botulinum.

Ve velmi ředěné koncentraci dokáže botulotoxin zamezit přenosu nervových vzruchů na sval nebo na potní žlázy. Toho využívá medicína k dočasnému omezení nebo úplnému zastavení pocení v konkrétní oblasti těla.

Příprava k odstranění nadměrného pocení botulotoxinem

Vlastní ošetření nadměrného pocení nevyžaduje žádnou zvláštní přípravu. Důležité je informovat lékaře o celkových onemocněních, zvláště pak o alergiích na léky a další chemické látky, včetně alergie na jod.

Kontraindikace pro řešení hyperhidrózy botulotoxinem

Botulotoxin se nesmí aplikovat v době těhotenství a během kojení, dále při některých neurologických onemocněních, při akutních virózách nebo bakteriální infekci. Taktéž by v ošetřované oblasti neměl probíhat akutní zánět.

Lékař by měl být také informován, pokud dotyčný prodělal onemocnění zvané botulismus. V takovém případě totiž ošetření pomocí botulotoxinu nebude účinné a lékař patrně doporučí jiné řešení problému, například ošetření nadměrného pocení laserem.

Průběh odstranění nadměrného pocení botulotoxinem

Dříve než lékař přistoupí k aplikaci botulotoxinu, musí vymezit přesnou oblast, kam bude botulotoxin aplikovat. K tomu slouží takzvaný jodo-škrobový, nebo-li Minorův test. Ten spočívá v tom, že lékař natře na předpokládanou ošetřovanou oblast 1% jodovou tinkturu a následně plochu zasype škrobem. Fialovo-hnědé zbarvení jasně indikuje plochu, kam je žádoucí botulotoxin aplikovat. Pacient by měl počítat s tím, že tento test může zanechat na těle několik dnů modré stopy.

Vlastní aplikace botulotoxinu je obvykle dobře snášena a nevyžaduje žádné znecitlivění. Výjimkou jsou chodidla či další nadměrně citlivá místa. U nich je ošetření nutné provést v analgosedaci, při které pacient lehce pospává a necítí žádnou bolest.

Po dezinfekci ošetřované oblasti lékař botulotoxin aplikuje velmi tenkými jehličkami ke svalovému zakončení. Vpichy umisťuje v hustotě jeden vpich na 1 cm2. Doba ošetření zabere obvykle několikminut, v závislosti na rozsahu plochy.

Po aplikaci botulotoxinu

Odstranění nadměrného pocení botulotoxinem nevyžaduje žádný zvláštní režim po zákroku. Po dobu čtyř hodin od aplikace není vhodné se předklánět a uléhat, aby nedošlo v ošetřené tkáni k přemístění botulotoxinu. Minimálně jeden den je nutné varovat se doteků či dokonce škrábání v ošetřované oblasti. Tři dny byste si měli odpustit sport.

Kdy kontaktovat lékaře

Botulotoxin nemá nežádoucí účinky. Zcela výjimečně se po dobu dvou až tří dnů mohou objevit příznaky podobné chřipce. Tyto příznaky samy odezní a není nutné vyhledat kvůli nim lékařskou péči. Odborníka je třeba kontaktovat v případě, že je ošetřovaná oblast zarudlá, velmi svědí a vykazuje známky zánětu nebo infekce. Tyto příznaky se však vyskytují jen velmi zřídka.

Přetrvání efektu botulotoxinu

Efekt botulotoxinu nastupuje v rozmezí dvou až deseti dnů po ošetření. Přetrvání efektu botulotoxinu je individuální a prodlužuje se při každém opakování. Nejprve výsledek přetrvá tři až čtyři měsíce, při další aplikaci půl roku a následně je pocení omezené nebo zcela potlačené přibližně sedm až dvanáct měsíců. Ačkoliv výsledek není trvalý, postiženým ošetření přináší značnou úlevu v osobním i společenském životě. Aplikaci botulotoxinu lze kdykoliv bez obav zopakovat.

Pro dokonalý výsledek

Ačkoliv omezení nadměrného pocení botulotoxinem přináší řadu výhod, některé pacienty omezuje nutnost ošetření minimálně jednou za rok opakovat. Medicína jako alternativu ošetření botulotoxinem nabízí odstranění nadměrného pocení laserem. Při této metodě dochází k trvalé redukci potních žlázek v dané oblasti. Metoda přitom neomezuje celkové pocení těla, které je důležité pro regulaci tělesné teploty.

Guide Book Anti-aging - Přepište svůj věk

Stáhněte si exkluzivní e-book nabitý informacemi o anti-aging zákrocích.