Abdominoplastika – plastická operace břicha

Abdominoplastika je operace určená k obnovení plochého a rovného bříška, které je poškozeno těhotenstvím nebo výraznou redukcí váhy. Při zákroku lékař upraví rozestup břišních svalů, odstraní přebytky kůže a tukové tkáně, případně i staré jizvy. Operaci lze kombinovat s liposukcí, či provést v menším rozsahu jako miniabdominoplastiku. Provádí se v celkové anestezii a zabere minimálně dvě hodiny. Pobyt v nemocnici je nutný dva až čtyři dny, rekonvalescence a nošení elastické břišní bandáže přibližně čtyři týdny.

• Vysoce efektní zploštění břicha s dlouhodobým výsledkem
  • Možnost spojení s liposukcí nadbřišku a boků pro lepší výsledek
  • Operace menšího rozsahu pouze v podbřišku - miniabdominoplastika
  • Elastická bandáž břicha po dobu čtyř týdnů, potom možná plná zátěž
  • Při používání silikonových pásků a tlakových masáží rychlé zlepšení jizev

Jak ovlivnit vzhled svého břicha?

To, jak bude naše břicho vypadat, můžeme do jisté míry ovlivnit sami - především cvičením a zdravou stravou. Platí to především pro případy, kdy nás trápí nadváha nebo dokonce obezita. V takovém případě úprava životního stylu vede nejen k optickému zhubnutí břicha, ale také ke zpevnění břišního svalstva, které ovlivňuje celkové držení našeho těla. Často se ale stává, že zvláště v důsledku těhotenství a porodu dojde k rozestupu přímých břišních svalů, které žádným cvičením a dietou ovlivnit nelze. Také při redukci hmotnosti mohou vznikat na břichu nežádoucí kožní převisy. V těchto případech je jediným efektivním řešením, jak se zbavit břicha, plastická operace.

Pro koho je plastika břicha určena?

Jedná se o operaci vhodnou pro ženy i muže, které trápí rozestup břišních svalů, přebytky kůže a tukové tkáně v oblasti břicha. S ohledem na rozsah operace je třeba být v dobrém zdravotním stavu. U žen je vhodné operaci provést, když už neplánují těhotenství, které by výsledný efekt operace mohlo zmařit. Podstoupení plastiky břicha však není překážkou dalšího těhotenství a porodu.

Abdominoplastika galerie

plastika břicha před a po abdominoplastika před/po

Před abdominoplastikou

Prvním krokem k abdominoplastice je konzultace s lékařem. Ten při ní zhodnotí rozsah problému, celkový zdravotní stav a stav elasticity kůže, případně pořídí fotografie do dokumentace. Následně navrhne rozsah operace a objasní možnosti i limity zákroku. Může také doporučit spojení abdominoplastiky s liposukcí.

abdominoplastika fotky plastika břicha před/po
před operací po operaci

Poté pacient obdrží veškeré informace k přípravě na operaci. Je třeba, aby byl lékař předem informován o všech onemocněních, užívaných lécích i potravinových doplňcích jako jsou vitaminy, minerály či např. preparáty typu Wobenzym, což bývá součástí dokumentace, kterou je pacient vybaven u konzultace.

V případě, že se v posledních třech týdnech před operací objeví byť i banální infekční onemocnění (nachlazení, viróza), je třeba o tom lékaře vždy informovat. Ten vyhodnotí, zda je možné operaci provést, či raději se zákrok odloží. Před operací také není vhodné vystavovat břicho slunečnímu záření, ani držet razantní dietu.

plastika břicha před/po abdominoplastika jizva

Průběh abdominoplastiky

V rámci operace lékař nejprve provede řez v podbřišku blízko nad ochlupením, čímž zajistí, že se výsledná jizva skryje do prádla. V některých případech je nutné udělat i jizvu od pupíku směrem dolů. Potom operatér uvolní kůži od svalů a vypne ji. Přebytky kůže a podkoží odřízne. Pokud má pacient rozestup břišních svalů, lékař je sešije ve střední části břicha. Nakonec přenese do správné pozice uvolněný pupek a operační ránu uzavře.Průběh abdominoplastiky s liposukcí

Pro dosažení optimálního efektu se někdy spojí abdominoplastika s liposukcí nadbřišku a boků. V takovém případě se provede odsátí tuku z nadbřišku ještě před tím, než se pupík umístí do své konečné pozice. Takto provedená liposukce zajistí plynulý přechod mezi odřezanou tukovou tkání a okolím.

plastika břicha před/po plastika břicha před/po

Průběh miniabdominoplastiky

Miniabdominoplastika je méně rozsáhlou variantou abdominoplastiky. Lékař při ní odstraní přebytek kůže a tukové tkáně pouze v oblasti podbřišku. Nevzniká tak jizva okolo pupku a ten se nepřenáší. V rámci zákroku lze upravit také svalstvo podbřišku, nelze však odstranit rozestup svalů ve vyšších částech břicha. Doba hojení a rekonvalescence je u miniabdominoplastiky výrazně kratší, stejně se snižuje i riziko pooperačních komplikací.

Video: Průběh abdominoplastiky >>

Pooperační režim po plastice břicha

V prvních hodinách a dnech po operaci bývá břicho bolestivé. Zvláště kašlání, prudší pohyb a změna polohy z lehu do sedu můžou vyvolat bolest, kterou je třeba tišit léky.

Z operační rány mohou být přibližně po dva dny vyvedeny drény, které odvádějí přebytečnou tekutinu. Rána na břiše je kryta náplastěmi, sterilní gázou a elastickou bandáží nebo kalhotami. Tuto bandáž je nezbytné nosit po dobu čtyř týdnů.

Ránu je možné osprchovat čtvrtý den po operaci, avšak náplasti z rány se poprvé odstraní po dvou týdnech. To provede buď lékař, nebo to může provést pacient sám. Protože je rána šitá samovstřebatelnými stehy, není třeba provádět jejich odstranění. Pouze v případě spojení plastiky břicha s liposukcí je nutné odstranit drobné stehy.

Důležité:

• Doporučujeme také dodržovat dietní režim, v rámci operace došlo ke změně uložení střev a je třeba zažívací trakt nějakou dobu šetřit.

Velmi důležitá je péče o jizvy. Osmnáctý den od plastické operace břicha je vhodné začít provádět tlakové masáže, které napomůžou hojení a změknutí jizvy. Provádějí se tak, že se prstem tlačí na jizvu po dobu třiceti vteřin. Po té se tlak opakuje bod po bodu po celé délce jizvy. Ke zjemnění jizvy také doporučujeme používat silikonové proužky, které jsou k dispozici na klinice. Jizvu je třeba chránit před slunečním zářením minimálně po dobu čtyř měsíců.

Kontrola po 6 týdnech od operace

• Jak vypadá bříško a jizva po abdominoplastice po šesti týdnech od zákroku, když se dodržují všechna doporučení? Podívejte se na kontrolu u plastického chirurga Zdeňka Prose v Perfect Clinic.

Další videa o abdominoplastice >>

Rekonvalescence a návrat k běžným aktivitám

Pobyt v nemocnici trvá dva až čtyři dny. Klidový režim po operaci je třeba dodržet minimálně dva týdny. Potom je možné začít s lehkou kancelářskou prací a teprve po čtyřech týdnech lze břicho plně zatížit.

V případě miniabdominoplastiky lze začít s lehkou činností již týden po operaci a plná fyzická zátěž je možná za tři až čtyři týdny po zákroku.

Možné komplikace po abdominoplastice

Plastika břicha přináší rizika běžná pro jakýkoliv jiný chirurgický zákrok, jedná se zejména o krvácení nebo infekci v ráně či tvorbu nadměrných jizev. Ze specifických komplikací hrozí vznik asymetrie břicha nebo asymetrického uložení pupíku. V operované oblasti může dojít vlivem poškození povrchových nervů ke ztrátě citu, tato komplikace bývá většinou přechodná. Častou ale nezávažnou komplikací bývá vytvoření pseudocyst v jizvě.

Přetrvání výsledku abdominoplastiky

Výsledky abdominoplastiky jsou trvalé, pokud nedojde k dramaticky výrazným změnám objemu břicha v důsledku např. přejídání. Přetrvání výsledku lze podpořit zdravým stravováním a cvičením. Je třeba mít na paměti, že plastická operace břicha nezabrání procesu stárnutí kůže, a ta může v průběhu času opět povolovat, stejně jako se může v této oblasti znovu ukládat tuk.

MUDr. Jiří Ferra o svém pohledu na abdominoplastiku

• „Plastická operace břicha má často nejen estetické, ale i zdravotní důvody. Ty vidím především v případech rozestupu přímých svalů břišních. Po abdominoplastice dochází k úpravě držení těla, správnému zatížení páteře a ubudou i bolesti zad. Ale i samo estetické hledisko má pozitivní zdravotní přínos - dochází k výraznému zlepšení psychiky, což se projeví na celkovém zdravotním stavu.“

Kde abdominoplastiku provádíme?

Protože se svým klientům snažíme zajistit maximální pohodlí a komfort, ke konzultaci je možné objednat se nejen v Praze, ale i v Brně a Liberci. Vlastní operaci břicha pak provádíme na naší klinice v Praze.

Jaká je cena plastické operace břicha?

Cena abdominoplastiky je daná rozsahem zákroku. V případě, že dotyčný netrpí rozestupem přímých břišních svalů, ale jen menšími kožními přebytky, postačuje tzv. miniabdominoplastika, která je nejméně nákladná. V opačném případě je nutná kompletní abdominoplastika, kdy je cena v řádu i několika desítek tisíc korun vyšší. Konečnou cenu operace břicha také ovlivňuje rozsah případné liposukce v oblasti břicha a boků.

Na naší klinice dbáme na to, aby cena operace břicha byla vůči našim klientům co nejvstřícnější, nicméně nikdy neustupujeme od vysoké kvality péče a bezpečnosti. Cena abdominoplastiky nezahrnuje náklady na hospitalizaci, zdravotní elastické prádlo a antitrombotické punčochy. Platbu za abdominoplastiku lze provést hotově i platební kartou. Podrobné ceny operace břicha najdete v našem ceníku.