Abdominoplastika - plastická operace břicha

Abdominoplastika je operace určená k obnovení plochého a rovného bříška, které je poškozeno těhotenstvím nebo výraznou redukcí váhy. Při zákroku lékař upraví rozestup břišních svalů, odstraní přebytky kůže a tukové tkáně, případně i staré jizvy. Operaci lze kombinovat s liposukcí, či provést v menším rozsahu jako miniabdominoplastiku. Provádí se v celkové anestezii a zabere minimálně dvě hodiny. Pobyt v nemocnici je nutný dva až čtyři dny, rekonvalescence a nošení elastické břišní bandáže přibližně čtyři týdny.

• Vysoce efektní zploštění břicha s dlouhodobým výsledkem
  • Možnost spojení s liposukcí nadbřišku a boků pro lepší výsledek
  • Operace menšího rozsahu pouze v podbřišku - miniabdominoplastika
  • Elastická bandáž břicha po dobu čtyř týdnů, potom možná plná zátěž
  • Při používání silikonových pásků a tlakových masáží rychlé zlepšení jizev

Pro koho je plastika břicha určena?

Jedná se o operaci vhodnou pro ženy i muže, které trápí rozestup břišních svalů, přebytky kůže a tukové tkáně v oblasti břicha. S ohledem na rozsah operace je třeba být v dobrém zdravotním stavu. U žen je vhodné operaci provést, když už neplánují těhotenství, které by výsledný efekt operace mohlo zmařit. Podstoupení plastiky břicha však není překážkou dalšího těhotenství a porodu.

Před abdominoplastikou

Prvním krokem k abdominoplastice je konzultace s lékařem. Ten při ní zhodnotí rozsah problému, celkový zdravotní stav a stav elasticity kůže, případně pořídí fotografie do dokumentace. Následně navrhne rozsah operace a objasní možnosti i limity zákroku. Může také doporučit spojení abdominoplastiky s liposukcí.

před operací po operaci

Poté pacient obdrží veškeré informace k přípravě na operaci. Je třeba, aby byl lékař předem informován o všech onemocněních, užívaných lécích i potravinových doplňcích jako jsou vitaminy, minerály či např. preparáty typu Wobenzym, což bývá součástí dokumentace, kterou je pacient vybaven u konzultace.

V případě, že se v posledních třech týdnech před operací objeví byť i banální infekční onemocnění (nachlazení, viróza), je třeba o tom lékaře vždy informovat. Ten vyhodnotí, zda je možné operaci provést, či raději se zákrok odloží. Před operací také není vhodné vystavovat břicho slunečnímu záření, ani držet razantní dietu.

Průběh abdominoplastiky

V rámci operace lékař nejprve provede řez v podbřišku blízko nad ochlupením, čímž zajistí, že se výsledná jizva skryje do prádla. V některých případech je nutné udělat i jizvu od pupíku směrem dolů. Potom operatér uvolní kůži od svalů a vypne ji. Přebytky kůže a podkoží odřízne. Pokud má pacient rozestup břišních svalů, lékař je sešije ve střední části břicha. Nakonec přenese do správné pozice uvolněný pupek a operační ránu uzavře.

Průběh abdominoplastiky s liposukcí

Pro dosažení optimálního efektu se někdy spojí abdominoplastika s liposukcí nadbřišku a boků. V takovém případě se provede odsátí tuku z nadbřišku ještě před tím, než se pupík umístí do své konečné pozice. Takto provedená liposukce zajistí plynulý přechod mezi odřezanou tukovou tkání a okolím.

Průběh miniabdominoplastiky

Miniabdominoplastika je méně rozsáhlou variantou abdominoplastiky. Lékař při ní odstraní přebytek kůže a tukové tkáně pouze v oblasti podbřišku. Nevzniká tak jizva okolo pupku a ten se nepřenáší. V rámci zákroku lze upravit také svalstvo podbřišku, nelze však odstranit rozestup svalů ve vyšších částech břicha. Doba hojení a rekonvalescence je u miniabdominoplastiky výrazně kratší, stejně se snižuje i riziko pooperačních komplikací.

Pooperační režim po plastice břicha

V prvních hodinách a dnech po operaci bývá břicho bolestivé. Zvláště kašlání, prudší pohyb a změna polohy z lehu do sedu můžou vyvolat bolest, kterou je třeba tišit léky.

Z operační rány mohou být přibližně po dva dny vyvedeny drény, které odvádějí přebytečnou tekutinu. Rána na břiše je kryta náplastěmi, sterilní gázou a elastickou bandáží nebo kalhotami. Tuto bandáž je nezbytné nosit po dobu čtyř týdnů.

Ránu je možné osprchovat čtvrtý den po operaci, avšak náplasti z rány se poprvé odstraní po dvou týdnech. To provede buď lékař, nebo to může provést pacient sám. Protože je rána šitá samovstřebatelnými stehy, není třeba provádět jejich odstranění. Pouze v případě spojení plastiky břicha s liposukcí je nutné odstranit drobné stehy.

Doporučujeme také dodržovat dietní režim, v rámci operace došlo ke změně uložení střev a je třeba zažívací trakt nějakou dobu šetřit.

Velmi důležitá je péče o jizvy. Osmnáctý den od operace je vhodné začít provádět tlakové masáže, které napomůžou hojení a změknutí jizvy. Provádějí se tak, že se prstem tlačí na jizvu po dobu třiceti vteřin. Po té se tlak opakuje bod po bodu po celé délce jizvy. Ke zjemnění jizvy také doporučujeme používat silikonové proužky, které jsou k dispozici na klinice. Jizvu je třeba chránit před slunečním zářením minimálně po dobu čtyř měsíců.

Rekonvalescence a návrat k běžným aktivitám

Pobyt v nemocnici trvá dva až čtyři dny. Klidový režim po operaci je třeba dodržet minimálně dva týdny. Potom je možné začít s lehkou kancelářskou prací a teprve po čtyřech týdnech lze břicho plně zatížit.

V případě miniabdominoplastiky lze začít s lehkou činností již týden po operaci a plná fyzická zátěž je možná za tři až čtyři týdny po zákroku.

Možné komplikace po abdominoplastice

Plastika břicha přináší rizika běžná pro jakýkoliv jiný chirurgický zákrok, jedná se zejména o krvácení nebo infekci v ráně či tvorbu nadměrných jizev. Ze specifických komplikací hrozí vznik asymetrie břicha nebo asymetrického uložení pupíku. V operované oblasti může dojít vlivem poškození povrchových nervů ke ztrátě citu, tato komplikace bývá většinou přechodná. Častou ale nezávažnou komplikací bývá vytvoření pseudocyst v jizvě.

Přetrvání výsledku abdominoplastiky

Výsledky abdominoplastiky jsou trvalé, pokud nedojde k dramaticky výrazným změnám objemu břicha v důsledku např. přejídání. Přetrvání výsledku lze podpořit zdravým stravováním a cvičením. Je třeba mít na paměti, že abdominoplastika nezabrání procesu stárnutí kůže, a ta může v průběhu času opět povolovat, stejně jako se může v této oblasti znovu ukládat tuk.

Z galerie před/po

GuideBook pro maminky po porodu

Těhotenství, porod a kojení jsou nedostižnou výsadou žen, ale neobejdou se často bez rušivých změn na postavě jinak šťastných maminek. A právě pro spokojené maminy, nejrůznějšího věku, které chtějí trochu poupravit to, co jim po těhotenství zbylo a s čím si neví rady je tu náš nový průvodce typickými „maminkovskými“ plastickými operacemi.

Stáhněte si exkluzivní průvodce plastickými operacemi pro maminky po porodu.