Rosacea neboli růžovka je chronické a zánětlivé onemocnění kůže. Probíhá obvykle v tzv. epizodách, kdy se střídají období akutního vzplanutí (exacerbace) s obdobím bez příznaků (remise). Toto onemocnění postihuje až kolem 10 % populace, především ženy s fototypem I–II, nejčastěji po 30. roce života. Vyskytuje se i u mužů, obvykle s těžším průběhem než u žen.

Projevy růžovky

Růžovka se projevuje zčervenáním kůže, pocity pálení nebo štípání a drobnými rozšířenými cévkami v oblasti obličeje. Mohou se tvořit také pupínky až hnisavé puchýřky, pokožka je napjatá, oteklá a zarudlá (tzv. erytém). V některých případech se zánět rozšíří i do oční oblasti, kde způsobí zarudnutí spojivek, pálení a suchost očí a zvýšenou citlivost na světlo.

Zarudnutí se u růžovky typicky vyskytuje na obličeji, a to:

• v oblasti nosu,
  • na tvářích,
  • na bradě,
  • na čele.

Při chronickém průběhu může onemocnění doprovázet zvětšení mazových žláz a také zesílení kůže, ke kterému dochází v důsledku jejího zhrubnutí. Tím vznikají nevzhledné útvary, především v oblasti nosu, a může dojít až ke zbytnění nosu – tzv. rhinophyma – jedná se o nejzávažnější stupeň rosacey. Vedlejším efektem těchto změn v obličeji mohou být také psychické potíže pacienta.

Příčiny růžovky

Přesné příčiny vzniku nemoci rosacea nejsou dosud zcela známy. Vedle dědičnosti se na vzniku a průběhu růžovky podílí pobyt na slunci, vyšší náchylnost k zánětlivým onemocněním, životní styl a klima, ale také vysoký krevní tlak, nemoci trávicí soustavy nebo užívání některých léků.

Jak se zbavit růžovky?

Rosacea je zánětlivé onemocnění, proto by i její léčba měla patřit do rukou lékaře, který také potvrdí diagnózu. Jedná se o chronické onemocnění, jehož léčba bývá dlouhodobá. Čím dříve vyhledáte odbornou pomoc, tím snáze se onemocnění dostane pod kontrolu. Prevence zhoršení projevů růžovky je částečně v moci každého pacienta.

Čeho se vyvarovat u růžovky?

• konzumace horkých nápojů, kořeněných jídel a alkoholu
  • slunečního záření a saunování
  • dráždivé kosmetiky
  • stresové zátěže

Léčba růžovky

Místní léčba projevů růžovky spočívá v aplikaci protizánětlivých přípravků, při těžších projevech se podávají lokální nebo celková antibiotika. Rozšířené cévky a zčervenání se ošetřují laserem, pulzním světlem nebo také chemickým peelingem. Na případné jizvy lze využít laserové ošetření.

Jaká metoda odstranění projevů růžovky je vhodná právě pro vás?

Zeptejte se našich odborníků

Seznam ošetření, která vám s růžovkou pomohou, naleznete zde:

Laserové ošetření pleti – Frakční CO2 rejuvenace

Ošetření vrásek, jizev a pigmentových skvrn frakčním laserem přináší oproti starším laserům řadu předností. Jedná se zejména o to, že frakční laser zasahuje pouze povrchovou a střední vrstvu kůže. Tam dochází kromě jiného k obnově tvorby kolagenu, přičemž hluboké vrstvy kůže zůstávají neporušené.

Chemický peeling

Chemický peeling je lékařská technika, při které se na pleť aplikuje jedna nebo více AHA kyselin. Tyto kyseliny destruují jednotlivé vrstvičky kůže, což vede k obnovení tvorby kožních buněk, zmírnění vrásek, vyhlazení nerovností, odstranění projevů akné a nežádoucích pigmentací. Pleť je po ošetření zdravější a hladší.