Nadměrně vyvinuté poprsí až poprsí gigantických rozměrů (tzv. gigantomastie) způsobuje ženě řadu tělesných i psychických problémů. V takovém případě je možné provést chirurgické zmenšení prsou. Operace bývá vždy spojená s modelací, provádí se v celkové anestezii a zabere dvě až tři hodiny. Pobyt v nemocnici trvá obvykle jeden až dva dny, klidový režim týden a návrat k běžným aktivitám je možný za čtyři týdny. Po tuto dobu se také nosí zdravotní elastická podprsenka.

Kdo je vhodným uchazečem o zmenšení prsou

Zmenšení prsou je vhodné pro každou ženu, která je nespokojená s nadměrně vyvinutým poprsím. Důležité je, aby žena byla v dobrém zdravotním stavu. Vhodná je operace zvláště u žen, kterým velká prsa způsobují zdravotní potíže jako například bolesti hlavy, páteře, zařezávání ramínek u podprsenky, vadné držení těla, kožní ekzémy a infekce pod prsy. Řešení přináší také ženám, kterým prsa komplikují společenský, pracovní či intimní život. Pokud žena hodlá v budoucnu kojit, měla by své rozhodnutí zvážit s ohledem na možnost poruchy kojení. Redukční operace prsu může také řešit výraznou nesouměrnost prsů, a to v případě, že asymetrie vyžaduje jeden prs zmenšit a druhý domodelovat do obdobného tvaru. Operace není vhodná v případě, že žena prodělala zhoubné onemocnění prsu.

• Zmenšení prsou řeší zdravotní i psychické potíže způsobené vahou nadměrného poprsí.
  • Zákrok je vždy spojen s modelací prsu.
  • Operace může ovlivnit možnost kojení.
  • Elastickou podprsenku je nutné nosit po dobu čtyř týdnů.

Před zmenšením prsou

Rozhodnutí k operaci začíná při konzultaci s lékařem. Ten s ženou probere problémy, které jí nadměrná prsa způsobují, zhodnotí elasticitu kůže a prodiskutuje s ní představy o výsledné velikosti poprsí. Následně žena obdrží veškeré informace k přípravě na operaci, průběhu operace a k době rekonvalescence. V rámci konzultace může lékař pořídit fotografie do zdravotní dokumentace. Před operací bude třeba podstoupit nejen běžné předoperační vyšetření, ale i vyšetření u mamologa. Pokud žena v posledních třech týdnech před operací onemocní, byť i banálním infekčním onemocněním (nachlazení, viróza), měl by být o tom lékař informovaný. Stejně tak by měl dostat veškeré informace o užívaných lécích a potravinových doplňcích. U nadměrně velkého poprsí se může pod prsy objevit kožní onemocnění typu plísně nebo ekzému. V takovém případě je třeba nejprve problém vyřešit s dermatologem.

Už před operací je nutné pamatovat na to, že po zákroku žena nemůže po nějakou dobu zvedat těžké předměty a vykonávat činnosti zatěžující prsní sval. Proto v rámci přípravy na operaci doporučujeme zajistit si pomoc v domácnosti, zvláště pokud má žena malé děti.

Průběh zmenšení poprsí

Zmenšení poprsí se provádí v celkové anestezii a operace zabere dvě až tři hodiny. Při operaci chirurg vede řez nejčastěji okolo prsního dvorce, potom kolmo dolů a horizontálně v podprsní rýze, takže výsledná jizva má tvar „kotvy“. Následně operatér zredukuje prsní žlázu, vysune bradavku a prsní dvorec nahoru do esteticky vyhovující pozice a odstraní přebytky kůže. Rána se uzavře jemným šicím materiálem, aby po definitivním zhojení a vyzrání byla jizva co nejméně nápadná.

Po zmenšení prsů

V prvních dnech po operaci jsou prsa přelepena náplastí, kryta sterilním krytím a obinadlem.V ráně mohou být zavedeny drény odvádějící nadbytečnou tekutinu. Lékař drény obvykle odstraní druhý den po operaci. V tuto dobu bývá žena propuštěna do domácího ošetřování. Zmenšení prsou neprovází výrazná bolest, pokud však žena potřebuje, lékař jí předepíše léky na tišení bolesti. Třetí den po operaci si žena sama sejme obinadlo a gázu, ponechá na ráně náplasti a ošetří prsa dezinfekcí. Potom je překryje sterilní gázou a elastickou podprsenkou bez kostic. Čtvrtý den po zákroku je možné se osprchovat. Náplasti a gáza se může z rány odstranit po čtrnácti dnech, elastickou podprsenku je nutné nosit čtyři týdny. Protože se k šití rány používají samovstřebávací stehy, není třeba dostavit se k jejich odstranění.

Osmnáctý den od operace je vhodné začít provádět tlakové masáže. Při nich jizvu bod po bodu stlačujeme prstem po dobu cca třicet vteřin. Postup se opakuje několikrát denně. Tlaková masáž významně napomáhá změknutí jizev, které vyzrávají přibližně rok. Po tuto dobu je také vhodné jizvy ošetřovat doporučenými gely na jizvy a používat silikonové náplasti. V letním období se pak jizvy chrání před slunečním zářením Je třeba mít také na paměti, že prs v průběhu hojení bude ještě měnit svůj tvar k lepšímu.

Rekonvalescence a návrat k běžným aktivitám

První týden po operaci je nutné dodržovat klidový režim. Po týdnu lze provádět lehkou kancelářskou práci. Nadále je však třeba vyhnout se zatěžování prsního svalu, například zvedání těžkých předmětů nebo malých dětí. Plně pracovat je možné po čtyřech týdnech od operace, vždy je však třeba zohlednit druh vykonávané práce. U žen, které vykonávají těžší fyzickou činnost, je vhodné ještě alespoň dva týdny počkat.

Komplikace po modelaci prsů

Zmenšení prsů je chirurgický zákrok, a mohou jej tedy provázet některé komplikace. Mezi obecné komplikace patří krvácení z rány, infekce, tvorba krevních sraženin nebo nadměrné zajizvení. Ze specifických komplikací se může s ohledem na redukci mléčné žlázy a nevyhnutelné přerušení části mlékovodů objevit v budoucnu porucha kojení. Další komplikací mohou být změny citlivosti prsního dvorce a bradavky. Ty bývají většinou dočasné, pouze v případě, že šlo o rozsáhlý zákrok u extrémně velkých a zbytnělých prsou a prsní dvorec s bradavkou bylo nutné přenést jako transplantát, stává se porucha citlivosti trvalou.

Přetrvání výsledku zmenšení prsou

Zmenšení prsů je trvalé a přináší úlevu od zdravotních potíží, zlepšuje pocit spokojenosti s vlastním tělem a podílí se na zvýšení sebevědomí. Zákrok však nemůže zabránit působení času a gravitace a prsa mohou v průběhu let poklesnout. V takovém případě lze provést jejich modelaci.

GuideBook pro maminky po porodu

Těhotenství, porod a kojení jsou nedostižnou výsadou žen, ale neobejdou se často bez rušivých změn na postavě jinak šťastných maminek. A právě pro spokojené maminy, nejrůznějšího věku, které chtějí trochu poupravit to, co jim po těhotenství zbylo a s čím si neví rady je tu náš nový průvodce typickými „maminkovskými“ plastickými operacemi.