Jedním z nejzávažnějších důsledků akné jsou jizvičky a nežádoucí pigmentace. Zvláště v obličeji působí svému nositeli řadu nepříjemných problémů a společensky jej znevýhodňují. Navzdory intenzivní léčbě často není možné důsledkům akné zabránit. Lze je však úspěšně řešit pomocí CO2 laseru.

Léčba akné laserem

Jak vzniká akné?

Akné je onemocnění kůže, při kterém se v důsledku nadměrné činnosti mazových žláz tvoří hnisavé pupínky a následně nežádoucí pigmentové skvrny a jizvičky. Vliv na vznik a závažnost akné má řada faktorů například hormonální činnost, typ kůže nebo životní styl. Akné se obvykle objevuje s pubertou, u řady lidí však přetrvává i v dospělosti. Nejčastějšími místy výskytu akné jsou obličej, záda, krk a paže.

Léčba akné

Úspěšné vyhojení akné zahrnuje často kombinaci celkové i lokální léčby a vyžaduje disciplínu a trpělivost. V rámci přímé léčby postižených míst se uplatňují přípravky s dezinfekčním a hojivým účinkem, v případě těžkých případů bývá léčba doplněna i o užívání speciálních léků. K místnímu ovlivnění akné lze s úspěchem využít i chemický peeling nebo mezoterapii. Pro vyhlazení jizviček a pigmentových skvrn po akné je pak ideální zjemnění postižených ploch pomocí CO2 laseru.

Jak funguje CO2 laser?

CO2 laser vyzařuje laserové mikropaprsky, které jsou schopné ve svrchní a střední vrstvě kůže podnítit tvorbu kolagenu. Tím, že tento laser nezasahuje do hluboké vrstvy kůže, zásadně zkracuje dobu regenerace po ošetření. Léčba akné laserem je velmi bezpečná. Kromě estetické medicíny se laser užívá také v dalších lékařských oborech jako je například chirurgie nebo stomatologie.

Laser CO2 a jizvy a pigmentace po akné

Protože CO2 laser dokáže podnítit tvorbu kolagenu, obnovuje poškozenou strukturu pleti. Jizvy a pigmentace po akné se jeho vlivem zjemňují a ustupují, pigmentace blednou a pleť je barevně sjednocena. Pro dobrý výsledek ošetření pleti po akné je nutné počítat se dvěma až třemi sezeními v odstupu šesti týdnů.

Příprava na ošetření CO2 laserem

Léčba akné laserem nevyžaduje žádnou zvláštní přípravu. Je třeba lékaře informovat o chronických onemocněních, užívaných lécích a alergiích. Současně je nutné seznámit ho s již absolvovanými léčebnými procedurami v souvislosti akné. Protože po laserovém ošetření bude nutné dva až tři měsíce chránit ošetřovanou oblast před přímým sluncem, doporučujeme zákrok plánovat na dobu mimo letní měsíce.

Kontraindikace pro ošetření akné laserem

Ačkoliv je ošetření laserem zcela bezpečné, nedoporučuje se je podstoupit těhotným a kojícím ženám. Ošetření by se mělo odložit také v případě, že pacient právě prodělává akutní virózu či bakteriální infekci nebo onkologické onemocnění.

Jak probíhá ošetření CO2 laserem?

Samotný zákrok téměř nebolí, pacient má pouze pocit jemného štípání. V případě zvýšené citlivosti na bolest může lékař použít znecitlivující krém. Jeho účinek nastupuje zhruba do půl hodiny. Během ošetření jsou oči chráněny speciálními brýlemi nebo krytkami. Lékař pomocí laserové sondy nechává pronikat mikropaprsky bod po bodu do kůže, čímž nastartuje proces regenerace kůže a tvorbu kolagenu. V závislosti na rozsahu ošetřované plochy trvá celý zákrok dvacet až čtyřicet minut.

Po laserovém ošetření akné

Po ošetření pokožky laserem můžete ještě nějakou dobu pociťovat jemné pálení a štípaní. Z toho důvodu je nutné ošetřenou pleť přibližně hodinu chladit. Pleť bude zarudlá a v citlivých oblastech s tenčí kůží může být i jemně oteklá. Zarudnutí a otok však začne rychle ustupovat.

Druhý až třetí den se kůže olupuje a tvoří se stroupky. Celý proces hojení je individuální. I když jsou tyto příznaky nepříjemné, jsou známkou toho, že byl správně nastartovaný proces obnovy kůže. Kůži je třeba natírat regeneračním krémem podle konkrétního doporučení dermatologa. Stroupky přirozeně mizí během několika málo dnů. V žádném případě se nesmí mechanicky olupovat nebo škrábat, protože by mohlo dojít k tvorbě jizviček.

Po laserovém ošetření je pleť nutné chránit proti přímému slunci, a to nejméně po dobu dvou až tří měsíců a i potom doporučujeme používat krémy s vysokým ochranným UV faktorem.

Make-up je možné aplikovat nejdříve po dvaceti čtyřech hodinách od ošetření.

Výsledek laserového ošetření akné

Po léčbě akné laserem jsou jizvičky zjemnělé a mizí nežádoucí pigmentace. Pro co nejlepší výsledek doporučujeme ošetření několikrát zopakovat.

Pro dokonalý výsledek

V akutní fázi léčby akné se ukázal jako velmi efektivní chemický peeling. Ten obsahuje ovocné kyseliny, které nejenže pomáhají odstranit nepříjemné hnisající vřídky, ale zmírňují mazotok a působí antibakteriálně.

V případě řešení výrazně vpadlých jizev po akné lze využít výplně na bázi kyseliny hyaluronové, díky kterým se propadlinky vyplní. Výsledek přetrvává dlouhodobě, přibližně šest měsíců až rok. Protože kyselina hyaluronová je látka tělu vlastní, nehrozí alergické reakce.

V případě nežádoucích pigmentací po akné může napomoci k barevnému sjednocení pleti mezoterapie nebo plazmaterapie.

Léčba akné je s jistotou komplexní proces, který závisí i na životosprávě, dokonalé hygieně kůže, a řadě dalších faktorů!